Patmos fejrer Åbenbaringen

Patmos fejrer Johannes Åbenbaringen
Et symposium om den truende miljøkatastrofe er et af de arrangementer, der markerer, at det er 1900 år siden, at Johannes i syner modtog Åbenbaringen
AF HELGE JØRGENSEN
På Herrens dag den 26. september for 1900 år siden op holdt evangelisten Johannes sig i en grotte på den græske ø Patmos. Udsigten kan ikke have været andet end, smuk. Men det var et helt andet syn, der bjergtog ham hin tidlige efterårsdag.
Her så og ikke mindst hørte han, hvad der senere skulle blive den afsluttende og mest mystiske af bøgerne i Det Nye Testamente – Åbenbaringen. En fremtidsvision om Babylons – og det vil sige verdens undergang. En undergang, som kun de troende vil overleve.
Og det er denne dommedagsprofeti, der i denne uge markeres på Patmos.
Den Græsk Ortodokse Kirke har indkaldt til et symposium om den truende miljøkatastrofe. Deltagerne skal ud fra et rent videnskabeligt og et teologisk syn diskutere, hvordan holdningen til den natur, vi alle er afhængige af, kan ændres.
I komiteen, der leder mø det, sidder blandt andre FNs generalsekretær Boutros Boutros-Ghali, EU-kommis sionens formand Jaques Santer USAs vicepræsident Al Gore og Sydafrikas ærkebiskop Desmund Tutu. Desuden er World Wide Fund for Nature med Prins Philip i spidsen også med.
Symposiet finder i disse dage sted på et skib, hvis rute er fastlagt til at gå fra Athen via Istanbul, Kusadasi, Efesus, hvor Johannes’ gravfindes, til Patmos.
Når komiteen har valgt at bruge et skib som mødested, er det inspireret af en linie i Åbenbaringen, hvor det hed der, at en trediedel af vandet blev til malurt, så mange mennesker døde af vandet, fordi det blev bittert (kap. 8, 11).
Og mødet finder desuden sted på et tidspunkt, hvor miljøaktivister beskyldes for at overdramatisere de farer, der truer, hvis forureningen af verdens have ikke stoppes.
Økologi er heller ikke et fremmed begreb for de ortodokse præster på Patmos. Således fortælles det om munken Amphilochios, der døde i 1970, at han ofte pålagde de bønder, der skriftede som bod at plante et træ, fordi som han sagde:
– Den der ikke elsker træerne, elsker ikke Kristus.
Paveligt afbud
Men på trods af at Dommedag måske er tættere på end de fleste håber, bliver 1900-året fejret på mange andre måder.
Den Græsk Ortodokse Kirke har inviteret alverdens kirkeledere til Patmos. Men det Men det mest prominente afbud kommer fra Paven i Rom. Og der er skuffelse blandt øens beboere og arrangørerne over, at lederen af verdens mest magtfulde kirke ikke kommer til stede.
Så sent som i sidste uge havde arrangørerne ikke et samlet overblik over, hvem der kommer. Det fortalte Despina Vakratsi til Kristeligt Dagblad.
Til gengæld oplyste hun, at USAs førstedame Hillary Clinton overvejer at komme. Endvidere afvikles der i denne tid en række konferencer over de teologiske aspekter i Åbenbaringen.
Patmos har gennem hele sommeren sydet af forskellige aktiviteter i form af adskillige kunstudstillinger og digtoplæsninger. De medvirkende har ikke kun været græske kunstnere, der har været deltagelse både fra resten af Europa og USA.
Blandt andet var der i forrige uge premiere på den tyske instruktør Barbara Hoffmanns fortolkning af Åbenbaringen.
Stykket, der blev opført både på græsk, tysk, fransk og engelsk, blev spillet på en klippe i den sydlige del af øen.
Øen har også myldret af både græske og udenlandske pilgrimme som for eksempel en fransk klostorden.
– Det hele kulminerer i morgen både i ogudenfor de bygninger, der indkapsler grotten, fortæller Despina Vakratsi. Der bygget en scene, hvor blandt andre den græske kunstner Irene Pappa optræder. Desuden giver det bulgarske kor Le Mystere des Voix Bulgares koncert i selve grotten.
Dette kor gæstede Danmark i foråret og gav en række meget roste koncerter i Marmorkirken i København.
Når så mange udenlandske kunstnere har fundet vej til Patmos skyldes det den helt specielle atmosfære, øen rum mer. Allerede ved indsejlin gen mødes den rejsende ved nattetide af et meget smukt syn. På højre side lyser et blåt kors på en klippetop og på den anden knejser Johannes Klosteret på toppen af bjerget. Belyst fra alle sider.
Ånden på Patmos
I land er det næsten umuligt at gå ret mange skridt hverken i by eller på land uden at støde på en kirke eller et kloster.
Grundstenen til dette mylder og den specielle ånd, blev grundlagt ti I bage i I 088, da præsten Christodoulos byggede Johannes-klosteret. Det skete på det sted, hvor der tid-ligere lå et tempel for den græske gudinde Artemis. Klosterets bibliotek rummer i dag en lang række gamle kristne håndskrifter. Den teologiske skole på øen nyder stor anseelse i den ortodokse verden.
Når al den religiøse aktivitet er samlet netop på Patmos, skyldes det, at øen i den ortodokse verden betragtes som det næsthelligste sted efter Jerusalem. For her trådte Her ren ned på jorden for anden gang, da han åbenbarede sig for Johannes.
16 måneder
Alt det nye oplevede Johannes selvfølgelig ikke, da han kom til øen fra Efesus, hvor han virkede. Han var blevet forvist af den romerske kejser Domitian på ubestemt tid.
I stedet for at lade sig slå ud af kejserens dom tog den 100 år gamle Johannes straks fat på at forkynde Guds ord for øens beboere. Og det lykkedes ham i løbet af få måne der at omvende og døbe mange patmianere. Stedet hvor Johannes døbte kan stadig ses ved havnen.
Under det der skulle blive et 16 måneder langt ophold tilbragte Johannes en stor del af tiden i klippegrotten, der ligger en halv times gang fra havnen. Han var her sammen med sin discipel Prochorus. Og det var ham, der senere nedskrev åbenbaringen for den gamle mand.
Da Herren viste sig for Johannes den søndag skete det med så stor en kraft, at loftet i grotten slog revner. Ved udgangen til bjerget dannedes der en tre-deling. Den symboliserer Treenigheden. Og hvis man prøver at stikke fingrene ind i samlingspunktet for revnerne kan det kun lade sig gøre at få tre fingre ind.
Desuden ses Johannes hvilested i grotten samt det na turlige skrivebord Prochorus brugte til at nedfælde Åbenbaringen ved.
I dag er grotten indrettet som en lille kirke. Desuden er der udenpå den bygget en anden kirke. Og her er det igen klosterbyggererenChristodoulos, der er bygherren. Denne lille kirke er indviet til Jomfru Marias moder Anna.
Efter løsladelsen.rejste Johannes tilbage til Efesus, hvor han virkede til sin død nogle år senere.
© Helge Jorgensen 2025